Ciri Ciri Lembu Tempatan Malaysia

Lembu Kedah-Kelantan KK merupakan baka lembu tempatan. Lembu dipelihara sebagai binatang ternakan untuk daging susu dan hasil tenusu dan.

Baka Lembu Pedaging Di Malaysia

Bos indicus Lembu iklim tropika atau Zebu 20 CIRI LEMBU TROPIKA Ia tahan terhadap suhu dan kelembapan tinggi.

Ciri ciri lembu tempatan malaysia. Malah terdapat ikan yang turut. Ciri-ciri padi tempatan yang lebih tinggi boleh menyumbang kepada masalah pokok rebah. Menerusi penggunaan bahan air mani pejantan KK Elit kualiti populasi lembu KK yang akan dibangunkan di lembah pedaging Kemaman ini boleh menjadi populasi lembu KK yang terbaik di Malaysia.

Jantina lembu yang sesuai untuk penternakan fidlot. Antara baka-baka yang diternak di ladang 16 ini adalah. Lembu Brahman Droughmaster Sahiwal-Fresien dan Nellore.

Kulitnya licin dan berbulu halus. Lembu Kedah-Kelantan tumbuh dengan bulu jarang berwarna merah coklat coklat atau kelabu yang meliputi susuk badan yang pejal kecil dan tegap dengan bahagian. Baka ini mempunyai warna putih di bahagian bawah kaki dan perut seperti memakai stokin iii.

Perumahan adalah penting kepada lembu tenusu di Malaysia kerana cuaca. Ia lambat membesar dan saiz badannya adalah kecil. Lembu KK ini kebiasaannya berwarna coklat coklat-merah atau kelabu serta mempunyai tanduk yang kecil.

Terdapat tiga jenis baka lembu yang boleh dipilih untuk penternakan fidlot yang boleh mengadaptasi tempatan dan mempunyai ciri-ciri tumbesaran yang baik seperti. Baru ini ialah cara terbaik untuk meningkatkan prestasi pengeluaran lembu tenusu tempatan. If you continue browsing the site you agree to the use of cookies on this website.

Ia menjadi pilihan utama penternak lembu pedaging di Malaysia kerana ia tahan akan pelbagai jenis jangkitan penyakit dan sesuai dengan iklim serta persekitaran negara kita. Ia tahan terhadap serangan parasit luar dan penyakit tropika. Mempunyai dayatahan terhadap penyakit dan cuaca panas yang tinggi iv.

2992009 13 Sistem Ekonomi dan Sosial 131 Zaman Tradisional- Ciri Slideshare uses cookies to improve functionality and performance and to provide you with relevant advertising. Baka ini antara baka lembu pedaging yang berkualiti tinggi 6 Ciri-cri Mempunyai rangka badan dan otot yang besar Mempunyai kenaikkan berat badan yang amat baik Mempunyai bulu badan yang pendek dengan warna putih atau putih krim Mempunyai sifat yang junak Mempunyai kadar adaptasi yang baik dalam pelbagai keadaan cuaca yang berbeza Berat lahir Jantan. Ciri ciri lembu Hereford ialah.

Di Malaysia lembu diternak dalam skala kecil di kampung-kampung atau secara integrasi dengan kelapa sawit. Ciri ciri lembu KK adalah seperti berikut. 2212020 Bagaimanapun ia bukanlah haiwan pertama yang dilahirkan dengan wajah mirip manusia kerana sudah ada binatang lain seperti lembu mempunyai ciri-ciri unik itu.

3012021 Industri penternakan lembu menghasilkan daging tempatan dan susu yang berkualiti untuk masyarakat dan juga menjadi sumber bahan mentah bagi industri pembuatan produk makanan seperti ais krim yogurt dan mentega. Kadar pengeluaran susu atau daging adalah rendah. Baka KK ini sangat popular di Malaysia kerana ia sesuai dengan iklim dan persekitaran negara ini serta mempunyai ketahanan yang tinggi kepada penyakit dan jangkitan.

Ianya merupakan lembu tempatan bagi negara Indonesia Ciri-ciri. Lembu baka tempatan KK bagaimanapun memberikan peningkatan berat badan ADG yang lebih rendah berbanding baka import atau kacukan. 2 Ciri Lembu Tropika 4 3 Baka Lembu 4 31 Ciri-ciri Jersey 4 - 5 32 Ciri-ciri Friesian Sahiwal 5.

Ia boleh menggerakkan kulitnya. لمبو merupakan sejenis mamalia ungulat yang umum sekali dan diternak sebagai haiwan bela jinakIa merupakan anggota moden yang utama dalam subfamili Bovinae dan spesies yang mempunyai bilangan paling banyak dalam genus Bos dan biasanya dikelaskan sebagai spesis Taurus. Mempunyai rangka badan yang kecil ii.

3132016 Terdapat tiga jenis baka lembu yang boleh dipilih untuk penternakan fidlot yang boleh mengadaptasi cuaca tempatan dan mempunyai ciri-ciri tumbesaran yang baik seperti Baka import Contoh. Lembu Kedah-Kelantan merupakan baka lembu asal Malaysia yang paling laris dan terkenal sekali diternak khusus untuk dagingnyaLembu jenis ini diminati kerana sifatnya yang tahan jangkitan penyakit. 1252017 Bali Baka ini berasal dari Indonesi.

Kacukan KK x Brahman dan KK x Nellore. Didapati ketiga-tiga varieti moden adalah kurang daripada 90 cm manakala varieti tempatan pula boleh mencapai sekitar 10060 cm Sibu hingga 16090 cm Kondipin. Baka lembu KK Elit ini berpotensi untuk merubah senario penternakan lembu pedaging Malaysia kerana sifatnya lebih baik dan populasi tempatan yang ada sekarang tetapi.

Menggunakan baka eksotik ini boleh menyebabkan ciri-ciri baka tempatan yang baik terutama dari aspek adaptasi dan daya tahan terhadap persekitaran akan hilang. A Friesian Sahiwal. Penghasilan daging dan susu lembu di Malaysia didapati meningkat dari tahun ke tahun.

KK ialah baka lembu tempatan yang hidup dalam iklim panas dan lembab. Padi tempatan juga didapati lebih tinggi berbanding dengan varieti moden. Kacukan baka tempatan dengan baka import Contoh.

Kopi Lekat Perkongsian Manfaat Pelik Kambing Biri Biri Mempunyai 4 Tanduk Di Jumpai Animals Goats Weird

Pin On Vireal Hub

Baka Lembu Pedaging Di Malaysia

Ilmu Untuk Ternakan Ruminan Baka Baka Lembu

Https Doa Sarawak Gov My Modules Web Download Show Php Id 735

Baka Lembu Pedaging Di Malaysia

Index Of Images Wartasawit 53 13 Files Assets Mobile

Ilmu Untuk Ternakan Ruminan Baka Baka Lembu

Direktori Penternak Kambing Lembu Malaysia Baka Baka Lembu Pedaging Di Malaysia

Ternakan Lembu Index

21 Lembu Berenang Sungai Golok Dirampas

Kopi Lekat Perkongsian Manfaat 13 Komando Ditemui Terpaksa Bergilir Berendam Dalam Air Basketball Court Court Basketball

Baka Lembu Pedaging Di Malaysia

Baka Lembu Pedaging Di Malaysia

Bukan Doktor Veterinar Pengenalan Baka Lembu Tenusu Dan Pedaging

F4 Chap 3 5

Baka Lembu Pedaging Di Malaysia

Nafizain Nz Home Facebook

Baka Lembu Pedaging Di Malaysia


LihatTutupKomentar